KARNO rally modely

  • úvod
  • kdo jsem
  • naše modely
    • 1960 - 69
    • 1990 - 99
    • 1970 - 79
    • 2000 - 09
    • 1980 - 89
    • 2010 -
    • servis
    • DAKAR
  • prodej
    • modely
    • polepy/obtisky
    • fotolepty
    • resin
    • 3d tisk
    • dílna
    •  
  • VIP
  • novinky
  • kontakt
  • rally foto



    Trošku odbočím od návodů a ukázek stavby a na základě četných dotazů se pokusím vysvětlit něco málo o modelřské chemii kterou používám.

    Barvy:

    Už dlouhé roky preferuji barvy zn. Tamiya. Používám jak spreje, tak akrylové barvy v lahvičkách. Pro základní nástřik surfacery zn. Gunze. Přijdou mi kvalitnější než Tamiya a lépe přilnou k modelu. U některých modelů, hlavně historických aut jsem však nucen kvůli dodržení správného odstínu barvy použít i běžný automobilový lak. Dobrou zkušenost mám s laky zn. MOTIP, které jsou vyráběny jako opravné spreje pro celou škálu barev ŠKODA. Čiré laky na zafixování obtisků nepoužívám, nemám rád, když se model leskne jak velikonoční vejce. U rallymodelů to působí nepřirozeně. Pokud stavím model s matnou karoserií, používám matný lak zn. Gunze.

    Lepidla:

    K lepení používám pouze bezzápachové (geruchsfrei) sekundové lepidlo zn. UHU. Vyrábí se jak v tekuté, tak gelové formě. Zcela zásadní pro toto lepidlo je fakt, že nenaleptává povrch modelu, neničí obtisky, ani po jeho nanesení nešedne čirý plast (zasklení modelu). Bohužel v České republice už delší dobu není k sehnání. K urychlení tvrdnutí tohoto lepidla lze úspěšně pouřít aktivátor sekundových lepidel. K jeho odstranění naopak Debonder.

    Vypínací a usazovací roztoky:

    K usazení a vypnutí obtisků používám roztoky AGAMA. Pro lepší přilnutí ADHESOL, pro běžné vypnutí THENSOL a pro extrémní propnutí HYPERSOL. Je důležité pracovat pomalu, nechat obtiskům čas na chemickou reakci a nezmatkovat, když se obtisk po nanesení roztoku zkrabatí. Po odvětrání chemie a odpaření vody dojde k samovolnému narovnání a vypnutí obtisku. Jakákoli manipulace s obtiskem v této fázi může práci nenapravitelně pokazit. Na své obtisky mám vyzkoušeno, že je ani jeden z uvedených roztoků nepoškodí. U obtisků jiných výrobců, které mnozí tisknou v domácích podmínkách na běžné obtiskové papíry, bych se použití jakéhokoli roztoku bez zkoušky bál.


    Stavba vozu, se kterým začala v roce 1982 kariera Jiřího Sedláře v rallye. Tento vůz bude již v pořadí osmým vozem tohoto legendárního jezdce, který zařadíme do své soukromé sbírky. Při stavbě budou opět použity resinové odlitky, leptané díly a obtisky vlastní provenience.


    model civilní Škody 110L od ABREXu použitý pro přestavbu

    stejně jako jindy došlo ke kompletnímu rozebrání a odstrojení modelu


    Ukázka postupu při přestavbě interieru Škody Favorit od ABREXu na rallyovou verzi. Při přestavbě jsou používány kromě originálního modelu vlastní resinové odlitky, leptané díly, případně plastové profily fy Evergreen.


    původní interier

    interier po odstranení "zbytečností" spolu s díly k doplnění základní podlahové skupiny

    nová podlahová skupina už spojená s podvozkem a nastříkaná surfem, spolu s novými díly připravenými k osazení

    interier se začíná pomalu zaplňovat detaily, zároveň se upravuje a doplňuje přístrojová deska

    téměř hotový interier z jiného úhlu pohledu


    Po delším čase rozjíždíme projekt dlouhodobějšího charakteru. Nečekejte tedy fotografie z postupu každý den, ba ani týden. Půjde to opravdu pomalu a budeme si muset osvojit hned několik modelářských technik, které jsme zatím vídali pouze na modelářských fórech, fotografiích a videích.


    Na začátku je pouze několik málo resinových odlitků mého syna. Všechny čeká ne zrovna jednoduchá úprava.


    Nevím jak u vás, ale tady z okna vidím závěje a spousty sněhu (22.1.2017). Sníh a nedávný test jedné známé soutěžní posádky mě inspirovaly k následující ukázce postupu. Na několika fotografiích se pokusím nastínit, jak vyrobit zasněžené minidiorama.


    Na jedné straně podložky si připravíme podklad pro budoucí "sněhový mantinel". K jeho vymodelování lze použít tavnou pistoli, můžeme ho vytvarovat z tmelu, nebo vybrousit polystirenu.

    Celou podložku včetně "mantinelu" potřeme silnější vrstvou lepidla Herkules. Pokud chcete na podložce umístit v závěru i popisek, místo kam přijde nenatírejte. V našem případě je to přední strana podložky.

    Všechno důkladně zasypte umělým sněhem. Sníh se nechá buď koupit v modelářských obchodech, nebo lze použít směs prášku do pečiva a jedlé sody. Poměr směsi je na vás. Různým poměrem dosáhnete různého druhu sněhu. Od mokrého, tmavého, až po přemrzlý, bíle zářivý.

    Ihned po zasypání můžeme na podložce "vyjezdit" stopy po pneumatikách. K tomu úspěšně používám jednu sadu koleček na hřídelce. Stopy můžete vyjet buď od kraje ke kraji, klidně i několikery, nebo jen k místu kde bude stát model a simulovat tak jeho příjezd. Necháme důkladně proschnout,přebytek sněhu odsajeme a můžeme na podložku umístit model.

    Takto nějak pak vypadá na podložce model.


    Přestavba modelu civilní Škody 110L v závodní speciál, který se v letošním roce zúčastnil slavné Rally Monte Carlo Historique


    model použitý pro přestavbu

    kompletně rozebraný model

    karoserie opatřená novou barvou

    v počítači souběžně dokončujeme podklad pro tisk polepového aršíku

    jako vždy jdeme opravdu do detailů - zadní boční okénko je na modelu široké cca 9mm

    tiskový podklad pro obtiskový aršík je hotový a připravený k tisku

    rozřezaný původní interier připravený navlepení nové podlahové skupiny

    připravené leptané rámečky obsahující hvězdice nových kol, spoustu drobných nezbytností a odlitky nových sedaček a disků kol s pneumatikami

    hotová nová kola

    interier se začíná zaplňovat

    hotová zadní část bezpečnostního rámu, doplněné sedačky včetně bezpečnostních pásů

    částečně ustrojená karoserie opatřená polepem

    upravená přístrojová deska

    hotový interier již na podvozku. Přední tyč rámu nad oknem chybí úmyslně, kvůli umístění vnitřního zpětného zrcátka

    a jdeme do finále. Ještě navěsit na model nezbytné "drobnosti" a při Czech Barum rally Zlín může být předán majiteli

    máme hotovo

    Ohlas majitele modelu:

    " ... Vám patří i můj obrovský obdiv, Vaší šikovnosti, preciznosti a smyslu pro detail. Přesto, že díky doplňování fotografických podkladů mi syn prozradil, co pro mě chystá, vlastně Vy chystáte, a já jsem nedočkavě sledoval každou novou informaci o modelu, každou novou fotografii, každý dílek co přibyl, překvapení a radost při rozbalení modelu nebyla menší."

    Upřímě děkujeme


Design from css3templates.co.uk © K.Arno 2016