KARNO rally modely
Iveco Daily na začátku celého projektu |
3d model největší části nástavby |
3d model boxů podvěšených pod nástavbou na levé a pravé straně |
3d model spoileru nad kabinu |
3d model kompletních aerodynamických prvků na kabinu |
Zatímco naše tiskárna jede naplno, zkompletovali jsme alespoň 3d model všech tištěných dílů tak, abychom měli přestavu jak bude vznikající model vypadat |
... ale protože servisní dodávka bez závodního speciálu postrádá tak trochu smysl, nesmí za dodávkou chybět ani odpovídající přepravník - zatím pouze jeho rozpracovaný 3d model. |
Zkouška vytištěných dílů "na sucho" ... zatím to nevypadá vůbec špatně... |
Další přiblížení se cíli... |
Takhle nějak jsme si model představovali. Dodávka už ve své plné kráse. A my se tak můžene pustit do dokončovacích prací na přívěsu. |
Nová kola nakreslená a vytištěná pro vznikající přívěs. |
Podvozek přívěsu připravený k osazení nástavbou. |
...a detailní pohled na oj se závěsem, brzdou a stabilizačním kolečkem. |
Kompletně sestavený přívěs |
... a celá souprava |
původní interier ze kterého ve finální části použijeme pouze přístrojovou desku a boční "křídla" |
nový základ interieru spolu s doplňky ve stavu po vytištění 3d tiskárnou |
sestavený nový interier - přístrojová deska je použita z původního interieru. Takto vytvořený interier jde bez problémů vsadit do modelu Š110L ABREX. "Bočnice" lepíme pro lepší manipulaci přímo na vnitřní stranu karoserie. |
Interier můžeme osadit několika různými druhy ochranných rámů. Stejně tak je možné nechat prostor "za zadními sedadly" zavřený, nebo ho otevřít.
I když se zdá hotovo, je to stále jen základ. Do takovéhoto interieru přijdou ještě bezp. pásy, tripmastery a další "bižuterie". Možné je i natažení zůzných lanovodů, trubek a hadic, stejně jako odložit doplňky jako přilby, rukavice, rozpis ap. Tyto "drobnosti" totiž posunují výsledný efekt o několik stupňů výše. Mnozí namítnou: "stejně to tam není vidět". Není, ale vy sami to víte a ten pocit z vlastnoruční práce opravdu stojí za to.
Už dlouhé roky preferuji barvy zn. Tamiya. Používám jak spreje, tak akrylové barvy v lahvičkách. Pro základní nástřik surfacery zn. Gunze. Přijdou mi kvalitnější než Tamiya a lépe přilnou k modelu. U některých modelů, hlavně historických aut jsem však nucen kvůli dodržení správného odstínu barvy použít i běžný automobilový lak. Dobrou zkušenost mám s laky zn. MOTIP, které jsou vyráběny jako opravné spreje pro celou škálu barev ŠKODA. Čiré laky na zafixování obtisků nepoužívám, nemám rád, když se model leskne jak velikonoční vejce. U rallymodelů to působí nepřirozeně. Pokud stavím model s matnou karoserií, používám matný lak zn. Gunze.
K lepení používám pouze bezzápachové (geruchsfrei) sekundové lepidlo zn. UHU. Vyrábí se jak v tekuté, tak gelové formě. Zcela zásadní pro toto lepidlo je fakt, že nenaleptává povrch modelu, neničí obtisky, ani po jeho nanesení nešedne čirý plast (zasklení modelu). Bohužel v České republice už delší dobu není k sehnání. K urychlení tvrdnutí tohoto lepidla lze úspěšně pouřít aktivátor sekundových lepidel. K jeho odstranění naopak Debonder.
K usazení a vypnutí obtisků používám roztoky AGAMA. Pro lepší přilnutí ADHESOL, pro běžné vypnutí THENSOL a pro extrémní propnutí HYPERSOL. Je důležité pracovat pomalu, nechat obtiskům čas na chemickou reakci a nezmatkovat, když se obtisk po nanesení roztoku zkrabatí. Po odvětrání chemie a odpaření vody dojde k samovolnému narovnání a vypnutí obtisku. Jakákoli manipulace s obtiskem v této fázi může práci nenapravitelně pokazit. Na své obtisky mám vyzkoušeno, že je ani jeden z uvedených roztoků nepoškodí. U obtisků jiných výrobců, které mnozí tisknou v domácích podmínkách na běžné obtiskové papíry, bych se použití jakéhokoli roztoku bez zkoušky bál.
projekt dočastě pozastaven
model civilní Škody 110L od ABREXu použitý pro přestavbu |
stejně jako jindy došlo ke kompletnímu rozebrání a odstrojení modelu |
původní interier |
interier po odstranení "zbytečností" spolu s díly k doplnění základní podlahové skupiny |
nová podlahová skupina už spojená s podvozkem a nastříkaná surfem, spolu s novými díly připravenými k osazení |
interier se začíná pomalu zaplňovat detaily, zároveň se upravuje a doplňuje přístrojová deska |
téměř hotový interier z jiného úhlu pohledu |
Na začátku je pouze několik málo resinových odlitků mého syna. Všechny čeká ne zrovna jednoduchá úprava. |
Na jedné straně podložky si připravíme podklad pro budoucí "sněhový mantinel". K jeho vymodelování lze použít tavnou pistoli, můžeme ho vytvarovat z tmelu, nebo vybrousit polystirenu. |
Celou podložku včetně "mantinelu" potřeme silnější vrstvou lepidla Herkules. Pokud chcete na podložce umístit v závěru i popisek, místo kam přijde nenatírejte. V našem případě je to přední strana podložky. |
Všechno důkladně zasypte umělým sněhem. Sníh se nechá buď koupit v modelářských obchodech, nebo lze použít směs prášku do pečiva a jedlé sody. Poměr směsi je na vás. Různým poměrem dosáhnete různého druhu sněhu. Od mokrého, tmavého, až po přemrzlý, bíle zářivý. |
Ihned po zasypání můžeme na podložce "vyjezdit" stopy po pneumatikách. K tomu úspěšně používám jednu sadu koleček na hřídelce. Stopy můžete vyjet buď od kraje ke kraji, klidně i několikery, nebo jen k místu kde bude stát model a simulovat tak jeho příjezd. Necháme důkladně proschnout,přebytek sněhu odsajeme a můžeme na podložku umístit model. |
Takto nějak pak vypadá na podložce model. |
model použitý pro přestavbu |
kompletně rozebraný model |
karoserie opatřená novou barvou |
v počítači souběžně dokončujeme podklad pro tisk polepového aršíku |
jako vždy jdeme opravdu do detailů - zadní boční okénko je na modelu široké cca 9mm |
tiskový podklad pro obtiskový aršík je hotový a připravený k tisku |
rozřezaný původní interier připravený navlepení nové podlahové skupiny |
připravené leptané rámečky obsahující hvězdice nových kol, spoustu drobných nezbytností a odlitky nových sedaček a disků kol s pneumatikami |
hotová nová kola |
interier se začíná zaplňovat |
hotová zadní část bezpečnostního rámu, doplněné sedačky včetně bezpečnostních pásů |
částečně ustrojená karoserie opatřená polepem |
upravená přístrojová deska |
hotový interier již na podvozku. Přední tyč rámu nad oknem chybí úmyslně, kvůli umístění vnitřního zpětného zrcátka |
a jdeme do finále. Ještě navěsit na model nezbytné "drobnosti" a při Czech Barum rally Zlín může být předán majiteli |
máme hotovo
Ohlas majitele modelu:
" ... Vám patří i můj obrovský obdiv, Vaší šikovnosti, preciznosti a smyslu pro detail. Přesto, že díky doplňování fotografických podkladů mi syn prozradil, co pro mě chystá, vlastně Vy chystáte, a já jsem nedočkavě sledoval každou novou informaci o modelu, každou novou fotografii, každý dílek co přibyl, překvapení a radost při rozbalení modelu nebyla menší."
Upřímě děkujeme
stránky věnované Rallye Škoda - Bohemia |
>>> |